Tuesday 15 November 2011

Snowcap Man! [This is love.. is it?]

dhowcar Mah


Bab 1

Hari ini aku baru pulang dari satu pertandingan pidato, aku berasa sangat gembira hari ini kerana aku dan rakan-rakanku telah dijemput untuk menonton pertadingan pidato di sebuah dewan di luar sekolah. Selepas sahaja pertandingan itu tamat,  aku dan rakan-rakan sekelasku yang lain menaiki bas yang telah disewa oleh guru bertugas kami untuk pulang. Selepas 30 minit kemudian, kami sampai di perkarangan sekolah. Aku dan beberapa rakanku terus menuju ke perhentian bas untuk menaiki bas awam bernombor 0224 yang telah pun berhenti tepat di hadapan perhentian bas itu. Aku terpaksa naik bas awam hari ini kerana ibuku tidak dapat mangambil aku di sekolah kerana urusan kerja. Aku terpaksa akur.
             
Semasa aku beratur ingin menaiki bas, aku ternampak samar-samar seorang lelaki yang tidak kukenali di tingkap bas.  Aku hanya nampak wajahnya sahaja. Aku tertarik dengan wajahnya.Walaupun hanya wajah tetapi mataku hanya meliar di tempat kawasannya. Selepas sahaja aku memasukkan duit, aku duduk di bahagian hadapan jauh dari tempat duduknya. Aku sebenarnya tidak tahu mengapa aku duduk jauh dari tempatnya.
              
Aku leka dengan teman-temanku. Leka bersembang tentang pertandingan pidato tadi sehinggakan aku tidak sedar yang dia sudah pun turun dari bas. Aku hanya sempat melihatnya daripada belakang kerana waktu itu dia sudah berada di luar bas. Aku perasan pada masa itu dia memakai snowcap berwarna hitam dan berbaju sekolah. Waktu itu, aku berasa sungguh geram kerana aku tidak sempat melihat wajahnya dengan jelas.
              
Pada malam itu aku menjadi tak tentu arah. Aku hanya teringat akan wajahnya yang diterangi cahaya terang itu sehingga membuatku jatuh hati padanya walaupun aku melihatnya dalam keadaan samar-samar. Pada keesokan harinya, aku bertanya kepada temanku yang sering menaiki bas awam itu tentang lelaki tersebut.Temanku berkata yang lelaki tersebut jarang dilihatnya dan mungkin itu adalah orang yang baru sahaja berpindah di kawasan perumahan itu. Aku tidak tahu nak kata apa tetapi yang penting aku sudah tertarik dengannya.                                                          
..........
               Semenjak kejadian itu, aku sudah mula menaiki bas awam yang bernombor 0224 itu. Seperti biasa aku akan nampak dia. Aku ingin merapatinya tetapi aku malu. Aku takut orang disekeliling aku akan mengata. Aku cuba curi-curi melihat namanya tetapi aku tidak boleh kerana dia tidak memakai nametag sama juga lencana sekolah. Hal itu telah menyebabkan aku tidak tahu di manakah dia bersekolah. Aku hampa tetapi itu tidak akan mematahkan semangatku untuk manatap mukanya yang masih lagi bercahaya itu. Oleh sebab itu aku telah memanggilnya snowcap man kerana pada setiap hari dia akan memakai snowcap yang sama. Entah mengapa aku boleh berfikir sebegitu.
              
Seperti biasa aku akan menaiki bas awam itu untuk pulang ke rumah. Sejurus sahaja aku memasukkan duit, aku terpaksa berdiri kerana pada waktu itu tempat duduk di dalam bas itu sudah pun penuh. Walaupun aku berdiri tetapi peluangku untuk melihatnya tidak akan aku lepaskan. Aku cuba cari dia di bahagian tempat duduk belakang kerana itulah tempat duduknya selalu. Aku kecewa setelah cuba mencarinya tetapi aku tidak nampak. Aku sedih bercampur bingung. "Mengapa hari ini dia tidak naik bas?," aku bertanya di dalam hati. "Mungkin dia naik bersama ibu bapanya agaknya," jawabku juga di dalam hati untuk menenangkan jiwaku. Pada malam itu aku hanya memikirkan tentang perkara yang berlaku pada siang tadi. Aku tidak tahu mengapa aku terlalu serius dalam hal ini tetapi aku tidak boleh lari. Aku cuba melupakannya tetapi tidak boleh. Aku mengeluh,"Mengapa aku begini...?."
              
Hari bersilih ganti dan masa masih lagi berdetik. Aku masih lagi menaiki pengangkutan yang sama untuk pulang ke rumah selepas sahaja waktu persekolahan aku tamat. Seperti biasa aku akan cuba mencarinya tetapi semenjak dua tiga hari itu, aku jarang dapat melihatnya. Jangankan katakan batang hidung, bayang-bayangnya pun aku tidak nampak. Aku berasa hampa dengan apa yang berlaku. Aku semakin bingung apabila memikirkan perkara ini. Di dalam fikiranku hanya menganggap yang snowcap man itu mungkin pulang bersama ibu bapanya. Itulah sangkaan aku selama dia tidak naik bas awam yang bernombor 0224 itu.     
Bersambung.....

3 comments:

  1. kau buat aku tertanya2 . apakah ending dia . hahaha . excited nehh :)

    ReplyDelete
  2. hahaha! nanti ak post bab 2 pnye! every day.. 1 bab.. nk tau wat happen next.. tnggu esok k! hehe... =D tnx coz comment! hope ko like jln cte nanti.. hehe! =D <3<3<3 ^_^V

    ReplyDelete
  3. haha , yeke ? wahh rajin kau buat satu hari satu bab :) . esok ? . kay excited ! jgn ada kena mengena dgn TENUK sudahh . hahahha . ok welcomee . aku akn support kau :D <3 <3 <3

    ReplyDelete