Thursday 17 November 2011

Snowcap Man! [This is love or believing?]

dhowcar Mah

Bab 3 
2 tahun kemudian....                                                                                                                                                           

            Burung bersiulan memecah hening pagi. Air embun pagi mula menitik jatuh ke lantai bumi. Aku yang baru sahaja menyarungkan kasutku....


"Mama... Mika pergi dulu ya...," kataku di muka pintu.
"Hmm... baiklah... Baik-baik naik motor tu ya...," nasihat ibuku.
              
             "Baiklah ma...," jawabku. Sejurus itu, aku mencium tangan ibuku. Aku menutup pintu rumahku dan terus menuju ke motor GP yang berwarna putih di hadapan rumahku. Helmet disarungkan Hiro lalu aku naik motor itu. Motor Kawasaki yang gah itu bergerak memenuhi jalan raya sambil ditunggang Hiro.
             
Setelah sampai di destinasi...
         
"Fewwiit.... sweet couple kita dah sampai..," usik rakan-rakanku.  Aku tersenyum sama juga Hiro. Aku memperbetulkan kedudukan rambutku. Hiro juga sama. Kami berdua berjalan seiring menuju ke meja yang terletak dibawah pokok renek.                                                                                                                                                                            
               
"Hai... pukul berapa seminar start..?," tanyaku setelah sampai dimeja itu.
"Pukul 9
pagi nanti," jawab salah seorang rakanku.
              
Aku duduk bersebelahan dengan Hiro. Kami berdua seperti tidak sedarkan diri. Asyik dengan dunia sendiri. Kami berdua bersembang selang dengan gelak ketawa memang tidak menghiraukan keadaan sekeliling. Sedang kami rancak berborak tiba-tiba datang seorang perempuan yang tidak kami kenali merapati meja. "Hai awak... nak berkenalan boleh?," tanya gadis itu sambil menghulurkan tangan pada Hiro. Hiro memandangnya sahaja dan tak lama kemudian dia memandangku semula lalu mengusap rambutku. Aku binggung, kenapa dia tidak melayan gadis itu?  Gadis itu geram dengan tingkah laku Hiro.

"Sombong!," kata gadis itu lalu beredar meninggalkan meja kami. "Kenapa awak tak layan perempuan tadi..?," tanyaku. Hiro menghiraukan soalanku dan hanya mengusik rambutku sahaja. Aku mendiamkan diri kerana aku tahu apabila dia balas sebegitu rupa bermakna dia tidak suka.

Waktu seminar telah pun bermula. Aku duduk bersebelahan dengan Hiro. Seminar berjalan dengan sempurnanya. Setelah 8 jam kami duduk di dalam dewan itu diselang dengan waktu rehat telah pun tamat. Sewaktu aku dan Hiro menuju ke motornya, aku perasan gadis yang aku jumpa pagi tadi memerhatikan gerak geri kami. Aku mulai risau tetapi aku merahsiakan perkara ini daripada Hiro.
...........

               Seminar ini berlangsung selama dua hari. Pada hari keduanya, aku sampai di perkarangan dewan itu pada pukul 8.30 pagi. Kami seperti biasa akan duduk di meja dibawah pokok renek itu sementara menunggu seminar itu bermula. Sedang kami berdua dan teman-temanku berborak rancak, aku perasan gadis semalam itu sedang memerhatikan kami. Aku menjadi takut. Takut kalau-kalau terjadi perkara yang buruk nanti. Aku hanya diam tidak memberitahu Hiro.
              
Sewaktu seminar itu berlangsung, aku khusyuk mendengar ceramah  tetapi tanpa aku sedar tiba-tiba aku dibaling sebatang pen. "Ouch!," kataku perlahan. Walaupun perlahan tetapi Hiro mendengarnya. "Kenapa?," tanya Hiro sambil melihat dahiku. Aku menggeleng perlahan sambil tersenyum. Kemudian, pandangan Hiro dialihkan ke arah perempuan itu seolah-olah dia tahu yang perempuan tersebut yang melakukannya. Sejurus itu, aku memegang lengan Hiro sambil aku menggelengkan kepala. Hiro memandangku dan dia kembali fokus pada seminar sambil mengeluh. Sejurus itu, aku menjeling pada perempuan itu supaya dia  berhenti melakukan sebegitu. Perempuan itu menjelirkan lidah padaku lalu ketawa bersama kawannya. Rasa geram mula menular di dalam diri tetapi aku sabar.
              
Waktu pulang telah sampai. Aku dan Hiro berjalan seiring menuju ke pintu keluar. Sewaktu kami berjalan ingin ke pintu itu tiba-tiba aku dibaling sebatang pen sekali lagi dan kali ini pen itu tepat terkena dahiku. Aku menggosok dahiku. Kebetulan, Hiro ternampak apa yang terjadi dan kami ternampak yang perempuan itu tergelak melihat kami. Hiro terus membuka langkah besar ingin menuju ke arah perempuan itu tetapi aku menahannya lalu aku menggeleng. Hiro mengerti sambil menahan sabar didada. "Jangan Hiro. Saya tahu awak geramkan... but please.. not here..," bisikku padanya. Hiro mengerti. Kami beredar dari situ.

"Opps! sorry.. tak sengajalah awak...," perli perempuan itu. Hiro yang sudah hilang sabar terus melepaskan tanganku dan mengambil pen itu dari lantai. Tetapi sewaktu dia ingin membaling pen itu, aku sempat menahannya. Aku menggeleng sekali lagi dan dia mengeluh. Hiro kembali berjalan denganku.

"Awak.... sakit tak..?," perli perempuan itu lagi. Hiro yang tidak boleh tahan dengannya lagi, terus membaling pen itu lalu pen itu terkena tepat pada dahi perempuan tersebut. Perempuan itu menggosok dahinya yang mulai merah. Hiro lega dengan perbuatannya lalu menarik tanganku dan keluar dari dewan tersebut.
              
Setelah kami sampai di motornya, Hiro memakaikan aku helmet. Setelah semuanya siap, Hiro perasan sesuatu, tayarnya pancit. Bertambahlah tekanan darahnya didada. Tanpa membuang masa, Hiro terus menuju ke sebuah kereta Macedes yang berhenti tepat di pintu lobi. Hiro mengetuk pintu kereta itu. Aku terus berlari untuk mendapatkan Hiro dan aku mendapati di dalam kereta itu ada perempuan tadi. "Kau keluar sekarang perempuan! Aku tahu, ni semua kerja kaukan?!," tengking Hiro di tingkap kereta itu.
           
          "Awak ni siapa?! Awak nak apa dengan anak saya..?!," tanya seorang pak cik yang keluar dari perut kereta tersebut itu tiba-tiba. Tak lama selepas itu, perempuan tadi membuka pintu kereta dengan tiba-tiba dan dengan sengajanya dia membuka pintu kereta itu dengan kuat sehingga terlanggar Hiro. "Daddy... baby tak kenal pun siapa dia! Oh, for your information daddy.. tadikan.. dia ada cuba nak cabul baby!" kata perempuan itu selamba.                                                
              
"What?! Is that true honey?! Kau! Bedebah punya budak! Mari sini kau!," kata pak cik itu separa menjerit. Hiro yang sedang panas didada terus berjalan merapati pak cik tersebut tanpa memikirkan apa-apa. Aku hanya berdiri disisi perempuan itu sambil membibit helmetku. Aku melihat perempuan itu tersenyum sinis sambil berpeluk tubuh. "Habislah kamu berdua kali ini!," kata perampuan itu lalu menjelingku. Setelah Hiro berdiri di hadapan pak cik itu, Hiro membuka helmetnya lalu mencampaknya ke bawah. Orang yang berada di sekeliling kami terperanjat lalu melihat apa yang berlaku. Pak cik tersebut terus mencengkam kolar baju Hiro dan Hiro hanya berlagak tenang.Tetapi tidak lama selepas itu, kami terdengar bunyi deretan enjin kereta.

Bersambung....

No comments:

Post a Comment